Podatki

Dowiedz się wszystkiego o podatkach


  • Podatki

    • Wszyscy płacimy podatki, jednak nie wszyscy wiedzą że podatki mają określoną swoją funkcję. Logiczna sprawa że najistotniejsza z funkcji jest funkcja fiskalna i to ona odpowiada za finansowanie wydatków publicznych. Jednak znajdziemy również inne funkcje, tak zwane poza fiskalne
      zaliczymy do nich:
      -funkcja stabilizacyjna, której celem jest zapewnienie gospodarce niczym nie zakłóconego działania, funkcja to oddziaływuje na rynek za pomocą regulacji przepływu pieniędzy
      - funkcja alokacyjna, to w ramach tej funkcji są narzędzia oddziaływujące na produkcję. Funkcja ta ustala wysokość podatków jak i również wskazuje kto powinien zostać opodatkowany.
      - funkcja redystrybucji odpowiada za podział zgromadzonych podatków oraz regulowanie braków i nadwyżek. Do skutecznej i dobrej polityki fiskalnej, a właściwie jej prowadzenia jest wymagana bardzo dobra znajomość zależności oddziaływając na rynkach finansowych. Osoby, które decydują o ich wysokości powinny być wysokiej klasy specjalistami w swoich zawodach. Doskonale znającymi realia rynku, oraz działania wszelkich zależności pomiędzy podmiotami a rynkiem i konsumentami. Upraszczając powinni oni być wybitnymi ekonomistami jak i finansistami. Wymienione funkcje są interpretowane na różne sposoby, tylko jedna z nich może być interpretowana i jest interpretowana jednoznacznie. Jest to funkcja dochodowa. Pozostałe funkcje są w zależności o rządzących i poglądu ich ministrów finansów realizowane w różny sposób. To głównie wynika z tego że różne partie mają różne poglądy na poszczególne sektory działalności państwa i na różne sposoby ich finansowania.

Pojęcie systemu podatkowego.

, napisany: February 10, 2010

Podatki nie mogą być traktowane jako osobne instytucje fiskalne. Każdy z nich pełni ważną rolę w całym systemie podatkowym, który jest częścią systemu podatkowego państwa. Pojęcie to jest różnie rozumiane w zależności od literatury. Przede wszystkim wciąż niejasne jest czy systemem podatkowym możemy określać każdy zbiór istniejących w danym czasie w państwie podatków, czy też możemy o nim mówić dopiero wówczas gdy istniejące podatki podporządkowane są jakiejś idei oraz stanowią uporządkowaną, jednolitą całość. Pierwsze określenie to tak zwany historyczny system podatkowy, natomiast ten drugi określany jest mianem racjonalnego.

Wydaje się, że powinno się podatki określać według tego pierwszego systemu jako ogól podatków pobieranych w danym państwie. Ale jeśli traktować je jako układ wzajemnie powiązanych elementów to należy do definicji włączyć łączący wszystko aparat skarbowy wraz ze zbiorem zasad funkcjonowania systemu podatkowego. Teoretycznie ustawodawca może dowolnie kształtować system podatkowy przy pomocy przepisów ale w praktyce jest to ograniczane przez panujące na rynku warunki administracyjne, ekonomiczne i polityczne oraz tradycje historyczne.

Tradycje historyczne wywołują sporą bezwładność jeśli chodzi o zmiany podatkowe, a wynika ona przede wszystkim z:

– przywiązania ludzi do już istniejącego stanu podatkowego i ich obawy do zmian, głównie w obawie o pogorszenie stanu ekonomicznego podatników, wolą oni powiększenie starych podatków aniżeli wprowadzenie nowych,

– faktu, że stare podatki w miarę możliwości zostały już przerzucone lub wypracowano metody ich obniżania, a wobec nowych podatnicy mają mniejsze doświadczenie,

– oporu administracji skarbowej, który objawia się niechęcią do zmian i uczenia się nowych rzeczy oraz z faktu, że stary system jest już dokładnie poznany i funkcjonuje sprawnie, a uzyskanie takiego stanu jeśli chodzi o nowe rozwiązania wymaga wiele czasu.

System podatkowy powinien być zatem pojmowany jako całość i tak też najsprawniej funkcjonuje oraz łatwiej jest zrozumieć jego działanie patrząc nań globalnie.

Podobne wpisy

W literaturze podmiotu podatek określany jest jako przymusowe i nieodpłatne świadczenie na rzecz rządu centralnego. Ekonomiści jednak nieco rozszerzają te definicję na swoje potrzeby, zwracając uwagę, że jest to świadczenie:

– bezzwrotne,

– ogólne,

– pobierane również przez inne związki publicznoprawne,

– ściśle regulowane aktami prawnymi,

– służące zasilaniu kas publicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe cechy, ekonomiści podają definicję, że “podatek zdefiniować można jako: świadczenie pieniężne o charakterze przymusowym bezzwrotnym, nieodpłatnym i ogólnym, pobierane przez państwo lub inny związek publicznoprawny (np. samorząd terytorialny) na podstawie przepisów prawa, określających warunki, wysokość i terminy płatności tych świadczeń; celem poboru podatków jest pokrycie wydatków publicznych.”

Podatek ma trzy aspekty: ustrojowy, ekonomiczny i prawny. Pomimo, iż są one ze sobą nierozerwalnie związane to celowo są rozdzielane, ponieważ ich ważność odnośnie podatków jest różna.

Aspekt ustrojowy odpowiada na pytanie jak powinny być regulowane podstawowe kwestie dotyczące podatków. Ponieważ nie wystarczy, do nakładania podatków, już sam fakt suwerenności państwa, każdy podatek powinien być ściśle określony i uzasadniony w wydatkach publicznych. Z tego powodu coraz częściej uważa się, że kwestia ta powinna być regulowana bezpośrednio w konstytucji i tak też jest w większości państw. Podstawowe zasady jakie zawarte są w konstytucji i odnoszą, a przynajmniej powinny odnosić się do podatków to: niedziałanie prawa wstecz, zaufanie do prawa, zgodność z prawem i równość wobec niego.

Aspekt ekonomiczny określa ogólną konstrukcję podatku. Ponieważ każdy nowo wprowadzony podatek, lub większe zmiany w dotychczas obowiązujących powoduje szerokie zmiany alokacji zasobów w gospodarce należy tak rozplanować zmiany podatkowe aby pomimo zaspokajania wszystkich potrzeb budżetowych nie zachwiać tej delikatnej równowagi. Skutkiem nadmiernych obciążeń fiskalnych może być osłabienie opłacalności poszczególnych typów działalności i tym samym doprowadzenie do stagnacji gospodarczej.

Aspekt prawny wskazuje na istnienie stałych cech podatku jak przymusowość, nieekwiwalentność, pieniężny charakter świadczenia, powszechność i bezzwrotność. Właśnie te cechy odróżniają podatki od innych danin publicznych.