Podatki

Dowiedz się wszystkiego o podatkach


  • Podatki

    • Wszyscy płacimy podatki, jednak nie wszyscy wiedzą że podatki mają określoną swoją funkcję. Logiczna sprawa że najistotniejsza z funkcji jest funkcja fiskalna i to ona odpowiada za finansowanie wydatków publicznych. Jednak znajdziemy również inne funkcje, tak zwane poza fiskalne
      zaliczymy do nich:
      -funkcja stabilizacyjna, której celem jest zapewnienie gospodarce niczym nie zakłóconego działania, funkcja to oddziaływuje na rynek za pomocą regulacji przepływu pieniędzy
      - funkcja alokacyjna, to w ramach tej funkcji są narzędzia oddziaływujące na produkcję. Funkcja ta ustala wysokość podatków jak i również wskazuje kto powinien zostać opodatkowany.
      - funkcja redystrybucji odpowiada za podział zgromadzonych podatków oraz regulowanie braków i nadwyżek. Do skutecznej i dobrej polityki fiskalnej, a właściwie jej prowadzenia jest wymagana bardzo dobra znajomość zależności oddziaływając na rynkach finansowych. Osoby, które decydują o ich wysokości powinny być wysokiej klasy specjalistami w swoich zawodach. Doskonale znającymi realia rynku, oraz działania wszelkich zależności pomiędzy podmiotami a rynkiem i konsumentami. Upraszczając powinni oni być wybitnymi ekonomistami jak i finansistami. Wymienione funkcje są interpretowane na różne sposoby, tylko jedna z nich może być interpretowana i jest interpretowana jednoznacznie. Jest to funkcja dochodowa. Pozostałe funkcje są w zależności o rządzących i poglądu ich ministrów finansów realizowane w różny sposób. To głównie wynika z tego że różne partie mają różne poglądy na poszczególne sektory działalności państwa i na różne sposoby ich finansowania.

CŁO.

, napisany: December 14, 2014

Każdy człowiek niejednokrotnie słyszał o konieczności uiszczenia cła za import towarów do innego kraju. Nałożenie cła ma za zadanie ochronić rodzimą produkcję przed wpływem towarów zza granicy, zwiększyć dochody dla państwa lub zniechęcić do handlu swoim produktem za granicą a tym samym zachęcić do jego rozpowszechnienia w swoim kraju. Rozróżniane są cła importowe, eksportowe oraz tranzytowe. Każdy słyszał o przemycie produktów z Ukrainy czy dawniej Słowacji. Niewielu handlowców w sposób legalny przewozi odzież czy obuwie z Ukrainy, ponieważ po opłacie cła bardzo często zyski są znacznie niższe lub też staje się to nieopłacalne.

 

Oczywiście, należy pamiętać, że jest to nielegalne i można za to ponieść poważne konsekwencje. Każde Państwo powinno bronić swoich krajowych producentów przed wpływem towarów z innych Państw. Największą konkurencją dla rodzimych produktów są towary pochodzenia chińskiego, które cechują się kilkukrotnie niższą ceną w stosunku do cen produktów krajowych producentów. Dzieje się tak z powodu taniego surowca i taniej siły roboczej w Chinach czego niestety nie można zastosować w Państwach Europejskich. Warto również nadmienić, że produkty pochodzenia chińskiego często są produkowane przez niemieckich czy polskich właścicieli, ponieważ z powodu tańszej produkcji wielu przedsiębiorców trudniących się produkcją przeniosło swoje fabryki do Chin.

Podobne wpisy

Przerzucanie podatku najczęściej definiuje się jako “przesunięcie ciężaru opodatkowania na innego podatnika lub grupę podatników na drodze zmiany cen zasobów ekonomicznych”. Tą skomplikowaną definicję postaram się jak najprościej wyjaśnić w dalszej części artykułu. Przerzucalność jest podzielona na przerzucalność w przód i w tył oraz na rzeczywistą i pozorną.

Przerzucalność podatków w przód polega na tym, że podmiot, na który nałożony został podatek, przesuwa go na swoich odbiorców wliczając go w ceny oferowanych dóbr i usług. Chyba najlepszym przykładem jest podatek od towarów i usług czyli VAT, który mimo, iż nakładany jest na producenta i tak jest płacony przez nas przy zakupie.

Przerzucalność podatków wstecz polega na obniżeniu cen płaconych przez podatnika dostawcom oraz płac zatrudnionych pracowników.

Przerzucalność rzeczywista dokonuje się na rynku w wyniku suwerennej decyzji podmiotu, na który nałożony został podatek.

Przerzucalność pozorna objawia się wtedy gry to prawodawca z góry zakłada, że ciężar podatku zostanie przeniesiony na inne podmioty niż te na które został nałożony ponieważ podatek ten jest doliczany do cen.

Odwołując się do jednego z poprzednich artykułów i biorąc pod uwagę powyższe definicje możemy stwierdzić, że to podatki bezpośrednie cechują się przerzucalnością rzeczywistą, a pośrednie pozorną czyli dokładnie odwrotnie niż mówi zazwyczaj literatura przedmiotu. Dodać należy, że zjawisko to (przerzucalność) jest bardzo zmienna i przebiega różnie w zależności od warunków rynkowych. Najczęściej wahania występują jeśli chodzi o podatki bezpośrednie gdzie przerzucanie jest bardzo trudne ale i tak często jest realizowane.

Edwin R.A. Seligman na podstawie swoich wieloletnich badan stwierdza, że zjawisko to jest niezwykle istotne w ranach oddziaływania podatków na rynek. Badacz ustalił wiele warunków od których zależy przerzucanie, podzielił je na dwie grupy:

– warunki ekonomiczne,

– warunki techniczne.

Przerzucalność uzależniona jest w największym stopniu od popytu na dane dobro.